Demi Anak, Mereka Sanggup Redah Hujan Dari Perak Ke KL. Sepanjang Perjalanan Allah Permudahkan Urusan Bila Ramai Beri Bantuan Yang Tak Disangka

Dalam kehidupan di dunia ini setiap manusia tidak akan lari daripada melalui ujian hidup termasuklah dari segi masalah kewangan, kesihatan dan sebagainya. Oleh itu sebagai manusia, kita perlu menempuh dugaan itu dengan redha dan hati yang terbuka.

Begitulah juga nasib yang dialami Nur Natasya sekeluarga apabila dia dan suami terpaksa menaiki motosikal dari Ipoh, Perak dengan membawa anak perempuannya menjalani pemeriksaan di Hospital Kuala Lumpur.

Dari Ipoh ke KL

Alhamdulillah Allah permudahkan perjalanan kami semalam dari perak ke KL. Syukur ya Allah. Bertolak pukul 3.30pm sampai dalam pukul 9 lebih. Satu-satu pilihan yang tinggal untuk bawa Mardhiah ke HKL.

Sebelum ada yang tersasar jauh dengan soalan-soalan maafkan kami jika kami terlihat seperti ibu bapa yang tak cukup baik. Ini la pilihan terakhir kami semalam selepas terjadi beberapa masalah tak dapat dielakkan.

Hujan lebat sebelum sampai RNR Ladang Bikam. Berhenti untuk berteduh dan ganti baju Mardhiah lap-lap badan dia sambil-sambil doa dekat Allah supaya Allah pelihara kesihatan Mardhiah.

Selepas Ladang Bikam sehingga ke Behrang mama ganti bawa motor dengan papa supaya papa boleh berehat sekejap setelah perjalanan yang lama.

Menurut Natasya, anak perempuannya iaitu Mardhiah Shahadah telah disahkan menghidap penyakit genetik iaitu Chromosome 13q Deletion Syndrome. Bukan itu sahaja, penyakit genetik ini juga telah membawa kepada penyakit kanser mata seperti yang dialami oleh adik Mardhiah sehingga mata kirinya terpaksa dibuang.

Difahamkan, mereka perlu membawa anak kesayangannya itu untuk menjalani ‘checkup’ setiap 2 minggu di Hospital Kuala Lumpur.

Oleh hal yang demikian, mereka perlu berulang-alik dari Ipoh, Perak ke Kuala Lumpur. Menurut Natasya, semasa dalam perjalanan menuju ke HKL, hujan pula turun dengan lebatnya. Jadi mereka yang menunggang motosikal terpaksa berhenti di RNR untuk berteduh.

Ada orang tumpangkan

Alhamdulillah selepas RNR Behrang ada 2 orang abang naik 4×4 tahan suruh berhenti dekat tepi highway. Tanya nak pergi mana, dari mana. Diorang terkejut dan tumpangkan kami sehingga ke HKL. Walaupun masing-masing tak yakin boleh lepas dekat roadblock Duta atau tak. Sampai di Tol Duta sekali lagi Allah permudahkan.

Thank you abang polis mudahkan urusan kami. Dan terima kasih pada yang menaja Hotel Oyo kmi untuk 3 hari dua malam. Pada yang bantu kami untuk service motor sebelum gerak petang semalam. Kepada abang Alza, terima kasih juga sedekahkan dekat Mardhiah duit belanja.

Sambil lalu dekat sebelah kami, Mardhiah duduk sebelah mama, papa pergi beli roti. Tiba-tiba dengar Mardhiah bye2 orang, toleh-toleh ade abang naik Alza bye2 dia. Tengok-tengok dekat tangan Mardhiah ade duit.

Abg tu jerit tak pe abang sedekah. Allahu. Doa sungguh-sungguh ni in Shaa Allah, Allah makbulkan. Walaupun ada sekali terpaksa lalu hujan lebat sebelum sampai tempat berteduh tapi Allah ganti dengan orang yang berhati mulia. Tak kenal tapi sudi tolong kami.

Kepada abang-abang yang bwk 4×4 yang tumpangkan kami semalam dan kepada abang Alza serta orang-orang yang bantu kami saat kami memang sangat memerlukan dengan keadaan sekarang.

Terima kasih sangat-sangat dan kami sekeluarga akan sentiasa doakan supaya Allah lindungi kalian, semoga Allah permudahkan segala urusan dunia akhirat kalian, semoga Allah murahkan rezeki kalian sekeluarga. Aamin ya rabb.

Menceritakan perkara itu, Natasya meluahkan rasa terima kasih kepada insan-insan yang sangat bermurah hati menghulurkan bantuan buat mereka sekeluarga.

Ada yang sanggup menghantar mereka menaiki kereta sampai ke HKL dan tidak kurang juga ada yang memberi bantuan dalam bentuk wang ringgit. Tambah wanita ini lagi, dia bersyukur dalam ujian yang ditempuhi, Allah telah mempertemukan mereka dengan insan yang baik-baik.

Sumber: Nur Natasya via Oh Bulan

Be the first to comment on "Demi Anak, Mereka Sanggup Redah Hujan Dari Perak Ke KL. Sepanjang Perjalanan Allah Permudahkan Urusan Bila Ramai Beri Bantuan Yang Tak Disangka"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*