China Jumpa Satu Jenis VlRUS Baru. Mereka Sudah Sahkan Manusia Tiada Imunisasi Untuk VlRUS Itu

BEIJING: Para saintis di China dilapor berjaya mengenal pasti satu v1rus baharu yang dipercayai berpotensi menjadi pan-demik.

Ia susulan penemuan pada dua individu yang dilapor dijangkiti v1rus tersebut baru-baru ini.

Menurut Jurnal PNAS, vi-rus yang diberi nama G4 EA H1-N1 ini mirip selesema babi H1N1 yang pernah melanda dunia pada tahun 2009.

Setakat ini, vaksin influenza sedia ada tidak merangkumi virus G4 EA H1N1 dan manusia didapati tidak mempunyai kekebalan terhadapnya.

“Adalah menjadi kebimbangan sekiranya jangkitan itu merebak dan meningkatkan risiko wa-bak.

“Tinjauan epidemiologi mendapati kedua-dua pesakit mempunyai jiran yang memelihara ba-bi.

“Pada masa sama, vi-rus G4 EA ini didapati boleh berjang-kit daripada babi kepada manusia, menyebabkan jang-kitan teruk dan kemungkinan membawa ma-ut,” tulis artikel itu.

Saintis berkata 10.4 peratus (35 daripada 338) pekerja di ladang babi itu telah diuji dan didapati mempunyai antibodi untuk vi-rus tersebut.

“Jangkitan seperti ini meningkatkan kemungkinan adaptasi vi-rus itu dalam kalangan manusia, dan menimbulkan kebimbangan terhadap kemungkinan terjadinya pandemik,” kata para saintis.

Walaupun tidak diketahui tahap bahaya atau apakah ia boleh merebak seperti virus SARS-Co=V-2 penyebab COV-19, para penyelidik memberi amaran vi-rus ini perlu diberi perhatian.

Sumber : ASTRO AWANI

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!

Jom Tekan Like Page Kami Di Bawah Artikel ni.

PERHATIAN: Pihak kami tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami.

Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak kami juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini.Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda.

 

Be the first to comment on "China Jumpa Satu Jenis VlRUS Baru. Mereka Sudah Sahkan Manusia Tiada Imunisasi Untuk VlRUS Itu"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*


Shares