Harga Lembu Mencecah RM30 Ribu Untuk Satu Bahagian. Netizen Katakan Ini Sedekah Dari Golongan Kayangan Untuk Ibadah K0RBAN

Sebuah syarikat tempatan, Asia Harvest Agro menawarkan pakej korban lembu wagyu sempena Hari Raya Aidilahda yang mencecah RM29,999 bagi satu bahagian.

Menerusi laman sosial Facebook, syarikat terbabit telah mengeluarkan iklan bagi ibadah korban tersebut untuk tatapan umum.

Difahamkan lembu wagyu tersebut adalah dari baka Miyazaki dari Jepun.

Menurut pengarah urusan syarikat terbabit, walaupun menerima kecaman, pihaknya telah mendapatkan pandangan daripada pakar agama terlebih dahulu sebelum melancarkan program ini.

“Kali ini saya terpanggil untuk membuat lembu wagyu dan telah pun mendapatkan kelulusan daripada rumah sembelih halal yang diiktiraf oleh Jakim (Jabatan Kemajuan Islam Malaysia) di Jepun.

“Tujuannya adalah menyediakan platform kepada orang yang berkemampuan berkorban dengan lembu terbaik di dunia ini.

“Pertama sekali kecaman yang diterima apabila wargamaya mempertikaikan tujuan sedekah dan kenapa tidak melakukan penyembelihan biasa yang boleh mengorbankan lebih banyak lembu.

“Bagaimanapun, ada juga respon daripada orang kenamaan dan persatuan-persatuan yang ingin menyertai korban ini,” katanya kepada Astro Awani

Tambah Najib lagi, proses penyembelihan lembu wagyu seberat 800 kilogram (kg) ini akan dilakukan pada hari raya pertama hingga ketiga Aidiladha seterusnya dalam tempoh 10 hingga 15 hari akan diterbangkan ke tanah air.

Seekor lembu Wagyu tulen yang dagingnya bergred terbaik A5 biasanya akan memberikan blok daging seberat 360 kg.

Setiap peserta akan menerima 50 kg daging yang harga pasarannya mencecah RM50,000. Daging tersebut akan di hantar hingga ke rumah untuk pembeli edarkan sendiri kepada fakir miskin dan selebihnya dimasak untuk hidangan raya.

Highly prized Miyazaki Prefecture wagyu gets Chinese cuisine ...

Meninjau ke ruangan komen, rata-rata wargamaya terkesima dengan harga yang dinyatakan dan mengecam syarikat terbabit sebagai penunggang agama.

“Bersederhanalah tuan sekalian, tidakkah kamu berasa membazir dengan apa yang kamu lakukan. RM30,000 boleh dapat seribu ekor lembu. Buat saja dikawasan yang tinggi fakir miskin, kan itu lebih baik,” tulis seorang wargamaya.

“Duit banyak tu boleh beli lebih banyak lembu di Malaysia dan jumlah agihan daging korban dah tentu jauh lebih ramai. Bila si kapitalis eksploitasi konsep ibadah korban untuk keuntungan, mcm ni la jadinya,” komen seorang wargamaya.

“Cadangan saya masakan sekali, jangan beri macam tu ja. Sebab wagyu ni bukan untuk masak kari,” cadang seorang wargamaya.

“Orang miskin ni asal ada benda nak makan je, mereka dah bersyukur. Saya dan rata-rata orang yang tak berkemampuan akan macam tu. Jadi kalau tujuan asal dia nak sasarkan orang miskin fakir, baik  korbankan lembu yang “normal’ sahaja. Lagi ramai orang akan merasa,” tegur seorang wargamaya.

“Teruskan berniaga, fokus kepada target pelanggan anda. Rata-rata yang mengecam bukanlah target pelanggan. Orang yang beli 1 bahagian ini bernilai RM30k, orang yang mampu dan tak kisah juga untuk beli 30 ekor lembu untuk korban sekali. Saya percaya sebab ramai kawan jutawan yang dermawan walaupun reward diri sendiri tapi pasti akan reward orang sekali,” sokong seorang wargamaya.

“Islam mementingkan kesederhanaan walaupun mampu. Rasenye belum dengar lagi asnaf/fakir cakap teringin nak makan DAGING WAGYU,” komen seorang wargamaya lagi.

Walaupun dikecam hebat, syarikat ini menerima respon daripada orang kenamaan dan persatuan-persatuan yang ingin menyertai korban ini.

Sumber : GEMPAK

Be the first to comment on "Harga Lembu Mencecah RM30 Ribu Untuk Satu Bahagian. Netizen Katakan Ini Sedekah Dari Golongan Kayangan Untuk Ibadah K0RBAN"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*


Shares